19 september 2024

Muziek lezing Vivaldi

Vivaldi in quattro

Donderdagmiddag 12 september was er bij de Seniorenvereniging Beek en Donk in het Ontmoetingscentrum weer een optreden van het kwartet Euterpe, deze keer met als onderwerp het werk van Antonio Vivaldi.

Zoals aangekondigd was speelden de musici van het ensemble, t.w. Bekkie Doornweerd, Boudewijn Hopman, Hubert Keuning en Paul Schiphof, een aantal wat minder bekende maar o zo fraaie werken van Vivaldi; b.v. de Sonate da camera a tre van L’estro Armonico wat vroeger door heel Europa zeer populair werd.
Maar ook speelden zij een muziekstuk wat bestond uit 20 korte delen, wat iedere keer een verandering inhield van een en dezelfde compositie. Aan de zaal de vraag of zij konden horen welke en hoeveel variaties er waren. Men moest dus goed luisteren!

Boudewijn vertelde ook weer veel wetenswaardigheden uit het leven van Vivaldi; dat hij een grote reputatie had opgebouwd als operacomponist en rond 1725 grote roem bereikte bij de Europese adel. Helaas stierf hij berooid, onwetend hoe invloedrijk zijn muziek zou worden.

Het was wederom een hele aangename en leerzame middag met prachtige muziek , georganiseerd door de Seniorenvereniging Beek en Donk.