15 juni 2023

Excursie Evoluon maandag 8 juni

Excursie naar het Evoluon in Eindhoven

Terwijl buiten “de mussen van het dak vielen” vanwege tropische temperaturen, bezochten ruim veertig leden van onze vereniging op donderdag 8 juni de tentoonstelling RetroFuture in het koele Evoluon-gebouw.
Voor velen was dit bezoek een hernieuwde kennismaking met het op een ruimteschip lijkende gebouw, dat in 1966 aangeboden werd aan de stad Eindhoven ter gelegenheid van  het 75-jarig bestaan van Philips.
Veel leden brachten in hun jeugd een bezoek aan het Evoluon en beleefden er later mooie uurtjes met hun kinderen. Een van de deelnemers was destijds zelf bij de bouw van het Evoluon betrokken geweest en genoot als geen ander van het weerzien na zoveel jaren.
Van 1966 tot 1989 is het Evoluon in gebruik geweest als educatief technologiemuseum waar de bezoekers zelf mochten experimenteren en demonstratiemodellen konden bedienen.
Toen een gids tijdens zijn inleiding over “de proef met de bal” vertelde, verscheen er op menig gezicht een spontane lach van herkenning.
Bij die proef, waarbij een bal onder invloed van vloeibare stikstof in gruzelementen uiteen viel, was er nog “totaal geen sprake van stikstofproblemen”, volgens de gids.
Na de inleiding kon iedereen in eigen tempo de tentoonstelling RetroFuture bezoeken.
Aan de hand van tien magische, kermisachtige installaties kon men een ontdekkingsreis maken door verleden, heden en toekomst.
In een spookhuis bijvoorbeeld werd men geconfronteerd met de grootste uitdagingen van vandaag: klimaatverandering, bevolkingsgroei, vervuiling, armoede, oorlogen, natuurrampen en virussen en werd de vraag gesteld :“Wat kunnen we leren van vandaag om ons een betere wereld van morgen voor te stellen?”
Net als in de beginjaren van het Evoluon kon men bij RetroFuture ook nu weer zelf aan de slag. Bijvoorbeeld door het maken van een foto voor het vervaardigen van een zogenoemde deepfake, waarin je een ander alles kunt laten zeggen of doen wat jij wilt. Kunnen we daardoor in de toekomst het onderscheid nog maken tussen echt en nep?
Een gokje wagen kon ook door mee te speculeren over het geld van morgen.
Net als in het verleden en het heden zal geld ook in de toekomst bestaan in vele vormen. Van munten tot papiergeld, van creditcards tot digitale informatie en de vraag die daarbij gesteld werd was: “Hoe zie jij de toekomst van het geld?”
Op de tentoonstelling kwamen verder onderwerpen als voedselvoorziening, gezondheid en daaraan gekoppeld orgaantransplantatie, huisvesting en mogelijkheden van internet nu en in de toekomst aan bod.
Aan het eind van de middag keerden de deelnemers tevreden huiswaarts met hoofden boordevol informatie en stof tot nadenken over de toekomst.