27 november 2023

Kunstlezing Edward Hopper

Seniorenvereniging Beek en Donk
Kunstlezing Edward Hopper bijzonder

Op 16 november organiseerde Seniorenvereniging Beek en Donk een lezing over de Amerikaanse kunstenaar Edward Hopper. Dr. Ger Jacobs was echt in vorm en belichtte  op indringende wijze de Amerikaanse maatschappij in de eerste helft van de 20e eeuw. De persoon Edward Hopper bij velen een totaal onbekende kunstschilder  werd op een bijzondere wijze in het licht gezet. Ger Jacobs schetste een beeld van deze man die veel autistische trekken bleek te hebben. Dit kwam terug in zijn werken, die van een uitzonderlijke kwaliteit, bijna fotografische kwaliteit waren, maar waar ook eenzaamheid en liefde voor uit natuur sprak. In zijn  lange carrière van 60 jaar maakte Hopper indringende schilderijen met afgewogen composities vol prachtige kleurstellingen en sfeervolle lichtverdelingen, maar vooral met een inhoud vol vragen waar natuur direct gekoppeld word aan de opkomst van de techniek. The man is the work, something doesn’t come out nothing. Het werk is de man, iets wordt niet geboren uit niets was een vaste uitspraak van deze kunstenaar. Vragen over zijn werk en opvattingen beantwoordde hij niet. Kijk naar mijn schilderijen, daar vind je het antwoord reageerde hij dan. Al met al een bijzonder boeiende lezing die tot nadenken stemde. De volgende lezing is in het nieuwe jaar op 18 januari 2024.